صراط منیر

چند کلمه در شرح محتوای وب‌سایت...

عمومی

قسمتی از زیارت ناحیه
سلام بر آنکه شاهرگش بریده شد.
سلام بر آنکه در حمایت از دین ، بی یاور ماند.
سلام بر آن محاسن به خون خضاب شده.
سلام بر آن گونه خاک آلوده.
برآن دندان که با چوب خیزران بر آن نواخته شد.
سلام بر آن سربالا رفته بر نیزه ها.
سلام بر آن پیکر های عریان مانده در صحراها که گرگهای تجاوزگر، تکه پاره شان می کردند ووحشیان درنده خو (دره ندگان خونخوار)به گرداگردشان در رفت و آمد بودند.
سلام بر آن بدن که لباسش به غنیمت برده شد.
سلام بر انکه سرش را از قفابریدند.
السلام عليك يا ابا عبدالله الحسين





عمومی

به یاد آر آنگاه که پروردگارت فرشتگان را فرمود من در زمین خلیفه ای خواهم گماشت گفتند: پروردگارا آیا کسانی خواهی گماشت که در زمین فساد کنند و خون ها ریزند و حال آنکه ما خود تو را تسبیح و تقدیس می کنیم خداوند فرمود من چیزی می دانم که شما نمی دانید و خداوند همه اسماء را به آدم تعلیم داد آنگاه حقایق ان اسماءرا در نظر آن فرشتگان پدید آورد و فرمود اگر شما در دعوی خوددصادقید اسماءاینان را بیان کنید فرشتگام عرضه داشتند ای خداوندپاک و منزه ما نمی دانیم جز آنچه تو خود به ما تعلیم فرموده ای تویی دانا و حکیم خداو ند فرمود ای آدم ملائکه را به حقایق این اسماء اگاه ساز چون آنان را اگاه ساخت خداوند فرمود ای فرشتگان اکنون دانستید که من بر غیب اسمانها وزمین دانا و بر آنچه اشکار و پنهان دارید آگاهم - سوره بقره ایات 30تا33 مقصود از افرینش آدم (ع) جانشینی او در زمین بر گروهی از جنیان است که پیش از او در انجا می زیستن ونه اینکه آفرینش او به جهت سکونت در بهشت باشد بلی بهتر این می بود که او با عمل خویش باعث نمی گشت تا از بهشت خارج گردد و با عزت و کرامت در انجا می زیست و خود و همسرش در خلعت بهشتیان از هدایا و کرنش فرشتگان بهره می جستند . از امام صادق(ع) روایتی است که فرمودند : دلیل نامیدن ادم به این اسم بدان خاطر است که او از عدیم و پوسته و قشر زمین افریده شده است شیخ صدوق از ابن سلام نقل فرمودند : که از پیامبر (ص) سوال شد که آیا سرشت ادم از تمام انواع گل بوده است ویا ازنوع خواستی از ان ، حضرت پاسخ فرمودند: سرشت وی از تمام انواع گل بوده است، از امیرالمومنین (ع) روایتی است که فرموده اند خداوند تعالی به جبرئیل امین فرمان داد تا از پهنه زمین و دشتها و بلندی های ان چهارنوع گل را فراهم سازدگل سفید و سرخ و سیاه و خاکی رنگ ، سپس به او فرمان دادتا چهار نمونه آب یعنی آب گوارا ،آب شور آب تلخ و گنداب را به آن گلها بیفزاید آنگاه آب گورا را درگلوی آدم آب شور را در چشمان او آب تلخ را در گوشهایش و آب متعفن را در میان بینی او تعبیه سازد از امام علی(ع) روایت هست که اولین قیاس از جانب ابلیس صورت پذیرفت و ا ن هنگامی بودکه او گفت« خلقتنی من نار و خلقته من طین» و اگر ابلیس می دانست که خداوندچه گوهری را در ذریه آدم قرار داده است هرگز به افرینش خود فخر نمی فروخت .




حدیث

پیامبر اکرم(ص) - سر انجام سوگند یا تخلف است یا پشیمانی - قسم دروغ خانه ها را خالی می کند - قسم دروغ (در معاملی) سبب نابودی مال و بی برکتی کسب است - علمی که سود ندهد چون گنجی است که خرج ندهد - آنکه بخورد و شکر کند اجر کسی را دارد که روزه گیرد و صبر کند - نماز پایه تقرب هر پرهیزکاریست - راستی آرامش است و دروغ اضطراب - گفتار آدمی زاده همه بزیان اوست مگر امر به معروف و نهی از منکر و ذکر خدا




گزارش تخلف
بعدی